Hoograven Merwedekanaal Vaartsche Rijn

De Hamerplantsoenbrug over het Merwedekanaal, is dat nodig?

Al een hele tijd staat de foto boven dit bericht als achtergrond op mijn laptop en mijn twitter-account. Ik vind het één van de mooiste uitzichten in Hoograven, zo over de splitsing van het Merwedekanaal en de Vaartsche Rijn. Echt gelukkig word ik dan ook niet van het idee dat juist hier de gemeente het plan heeft om in de verdere toekomst twee bruggen aan te leggen (van Kanaleneiland naar Rivierenwijk en van Rivierenwijk naar Hoograven).

Aan de andere kant vind ik het ook te makkelijk om zonder meer dit soort plannen af te wijzen. Voor een goede toekomst van de stad is het soms nodig om keuzes te maken die niet voor iedereen prettig is. Om voor mij zelf een beter beeld bij te krijgen of deze brug echt nodig is heb ik me in de onderbouwing verdiept. En ik ben nog steeds niet overtuigd.

10.000 extra fietsers over de Socratesbrug

De belangrijkste reden dat de bouw van de extra bruggen over het Merwedekanaal noodzakelijk wordt geacht, is de verwachting dat er een groot aantal extra fietsers over het Merwedekanaal moeten. Over de Socratesbrug bijvoorbeeld moeten 10.000 extra fietsers hun weg vinden. Dat past niet meer. En als dat het geval is, lijkt het logisch om extra bruggen aan te leggen.

Maar hoe hard zijn deze voorspellingen? Dat is eigenlijk het probleem waar ik niet uit ben. De voorspellingen komen uit het Utrechtse verkeersmodel. En hoewel ik ervan overtuigd ben dat dit de beste voorspelling van de toekomst is die je op dit moment kan maken, is het lang niet zeker dat deze voorspelling ook zo uit zal komen. In de komende jaren kan genoeg gebeuren die voor andere uitkomsten in de praktijk zorgen. De vraag is of de geplande bruggen daarvoor dan nog steeds de beste oplossing zijn.

(Te) Ambitieuze mobiliteitsplan voor de Merwekanaalzone

Als ik naar de onderbouwing van het model, zijn er twee dingen waar ik op voorhand mijn twijfels bij heb:

Het verkeersmodel heeft als input het zeer ambitieuze mobiliteitsconcept voor de nieuwe Merwedekanaalzone.Daarin wordt getracht de automobiliteit terug te dringen, en bewoners met andere manieren (OV, fiets en desnoods een deelauto) naar het werk, studie of boodschappen te krijgen. Met mobiliteitshubs, waar verschillende vormen van vernieuwend vervoer samen komen, en parkeergarages buiten de wijk.

Als ik de achterliggende berekeningen bekijk lijkt het net te passen, indien iedereen zich ook gedraagt zoals de plannenmakers veronderstellen. En indien de gemeente ook waar kan maken wat het zich nu voorneemt. En indien de betrokken projectontwikkelaars bereid zijn meer te doen, dan zoveel mogelijk geld binnenhalen met de ontwikkeling van het gebied. Gezien de ervaringen met de aanleg van de ovonde in de ’t Goylaan, die ook net leek te kunnen (maar uiteindelijk toch net niet bleek te functioneren), maar ik me zorgen over plannen die zo ambitieus zijn.

Echter voor het bepalen van de hoeveelheid verwachte fietsers wordt wel uitgegaan van deze ambitieuze plannen. Hoeveel fietsers uiteindelijk gezien de daadwerkelijke ontwikkeling van het Merwedekanaalzone nog richting de stad willen is echter een groot vraagteken.

Waar moeten al die fietsers vervolgens naar toe?

In de tweede plaats vraag ik me af waar de fietsers naar toe moeten als ze uiteindelijk in Hoograven aangekomen zijn. Er zijn weinig bestemmingen te vinden waar een behoorlijk aantal mensen naar toe willen. Zover ik het nu kan overzien komen de meeste mensen verderop gewoon weer op de reguliere routes uit richting centrum of de Uithof. Met andere woorden, door eventuele bruggen over het Merwedekanaal komen er verderop in de stad extra knelpunten bij. Dit is een fenomeen dat bij de aanleg van snelwegen al geconstateerd is en ik zie niet inzie dat dit niet ook met de fiets kan gebeuren.

Ik voorzie dat een groot deel van de fietsers die aankomen bij het Hamerplantsoen vervolgens linksaf slaan richting Goylaan, en daar moeten proberen over te steken, dwars door de groep fietsers die vanaf de Zuiderbrug Hoograven heeft bereikt.

Meer nadelen dan voordelen voor de bestaande wijken

Tenslotte zit er een psychologisch probleem onder de plannen. Als je het huidige fietsverkeer bekijkt over de Socratesbrug, kun je niet voorstellen hoeveel fietsers mogelijk in de toekomst over de brug moeten en welke consequentie dat heeft voor de doorstroming. Gecombineerd met vraagtekens onder de ambitieuze plannen voor het Merwedekanaal en een gebrek aan notie welke vervolgroutes vervolgens logisch zijn, maakt dat er ook bij mij weinig draagvlak is voor extra bruggen.

Vooral omdat een brug voor de bestaande woonwijken weinig te bieden heeft, zeker zolang er geen ontwikkeling is in de Merwedekanaalzone. Het belangrijkste voordeel dat de gemeente zelf heeft kunnen bedenken is dat het mogelijk wordt meerdere korte ommetjes te maken langs het Merwedekanaal. De nadelen zijn groter, als je bijvoorbeeld kijkt naar de brug bij het Hamerplantsoen:

  • Het fietspad doorsnijdt het drukste speelterrein in Zuid Hoograven.
  • De ruimte voor roeiers wordt beperkt en de waterscouts moeten weg uit Hoograven.
  • Het uitzicht over de Merwedekanaal wordt aangetast.
  • Er gaat veel meer fietsverkeer dwars door de wijk.

Bruggen pas bouwen bij gebleken behoefte

Mijn conclusie die ik nu trek is, dat het nog te vroeg is om de absolute noodzaak van deze bruggen aan te kunnen tonen. Op dit moment kan de gemeente alleen aantonen dat er mogelijk een probleem kan komen. En ik vind het belangrijk dat zij plannen maakt om deze eventuele problemen op te lossen. Als er echt problemen komen verwacht de burger wel dat er een plan klaarligt.

Echter voor de komende jaren is het veel zinvoller om te werken aan het verbeteren van de huidige fietsverbindingen bij de Socratesbrug, de Balijebrug en de Nelson Mandela brug. Het lijkt logisch dat dit de groei van het fietsverkeer nog wel even kan opvangen.

Pas als dat het niet meer kan en ook duidelijk is welke verkeerspatronen ondersteunt dienen te worden lijkt mij het moment gekomen om de bruggenplannen weer uit de bureaula te halen. En zelfs dan lijkt het me logisch om steeds een brug extra aan te leggen en vervolgens het effect daarvan af te wachten en aan de hand daarvan vervolgstappen te maken.

Of het uiteindelijk nodig om een brug naar en fietspad door het Hamersplantsoen aan te leggen? Wellicht wel, maar ik hoop van niet natuurlijk.

2 gedachtes over “De Hamerplantsoenbrug over het Merwedekanaal, is dat nodig?

  1. Voor welke bewoners /gebruikers wordt deze brug gebouwd??
    Casino bezoekers , van de Valk bezoekers
    Het hele gebied staat nog vol met kantoren waar komen er dan woonplekken?
    En moet er groen geofferd worden waar hard voor gestreden is en intensief wordt gebruikt??
    Waar gaan alle fietsers heen na het Hamersplantsoen allemaal door de smalle Karperstraat?
    Zeer ondoordacht plan en het is toch maar geld van de gemeenschap

  2. Helemaal mee eens. Ik begrijp uit wat ik bij de enquête gelezen heb dat de gemeente droomt van fietsers die van uit het zuiden van de Merwedewijk naar het (nog te bouwen?) OV-knooppunt Lunetten rijden. Langs de Karperstraat met zijn schoolgaande kinderen, het voor fietsers ongelukkige knooppunt Hoograven, dan naar de overkant van de weg, weer een school, het onoverzichtelijke fietserskruispunt, de veelgebruikte kade bij de Musketon en de supermarkten, weer een oversteek naar het station – ik zie fietsers dat niet doen, die gaan voor hun vervoer naar het station Vaartse Rijn. Ook de naar Hoograven ‘uitwaaierende’ fietsers lijken me uit de lucht gegrepen. Eerst maar eens kijken of die behoefte er komt voor er geld aan verspild wordt en nodeloos het enige echt mooie stukje van onze wijk bedorven wordt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s